Drop kalorietællingen, forældre!

OM PER NIELSEN:

Per Nielsen er ernæringsvejleder og fysisk træner. Udover at være næstformand i Landsforeningen for overvægtige og fysisk træner for bl.a. Nordsjælland Håndbold, hjælper Per overvægtige og svært overvægtige til et varigt vægttab – særligt børn og unge. Det er bl.a. Per, der har hjulpet bloggeren Fie Friederichsen til at tabe sig fra 140 kilo til 70 kilo. Og Sofie, der gik fra at veje 108 kilo som 15 årig til at veje 72 kilo.

Her kan du læse Pers opfordring til særligt børnefamilier: Drop kalorietællingen!

Kalorietælling – En forældet tankegang

For tre år siden sad jeg ved et køkkenbord i Ringsted. Her skulle jeg hjælpe 15 årige Sofie med at tabe sig. Sofie vejede på det tidspunkt 108 kilo. 16 måneder senere havde Sofie tabt 36 kilo og vejede 72 kilo – uden at tælle en eneste kalorie!

Jeg vender tilbage til Sofies historie om lidt. Men lad mig først slå noget meget vigtigt fast: De sidste mange år har diverse sundhedseksperter bombarderet os med gode råd om, hvordan vi skal spise, træne og sove. Der er ikke noget galt med at få ny viden om sundhed, men vi skal passe på, at det ikke kammer over, så vores voksne sundhedsfokus bliver til decideret hysteri, der smitter af på vores unger. For de risikerer at få et forkert og alt for tideligt fokus på kilo og kalorier!

Jeg vil ikke komme med nogen løftede pegefingre (dem er der rigeligt af alle mulige andre steder), men jeg vil meget gerne komme med mit syn på, hvordan børn opnår de bedste betingelser for en sund krop og et naturligt forhold til mad.

Det er vores, forældrenes, ansvar!

Første skridt mod en sund livsstil tages i hjemmet. For vi forældre er rollemodeller for vores børn, og jo oftere børn bliver præsenteret for sunde valg og ser deres forældre være fysisk aktive, jo større er sandsynligheden for, at de også selv bliver det. Og så skal vi ellers passe på ikke at lade vores egne sundheds- og kropsfrustrationer forplante sig i vores små poder.

Pas på, hvad du siger til ungerne..

I sommer viste en ny undersøgelse, at forældres bekymrende kommentarer om deres børns vægt og madindtag, selv om de er sagt i den bedste mening, har den stik modsatte effekt. Selvom barnet slet ikke er i overvægtskategorien, kan kommentarer som ”pas nu på ikke at spise for meget” resultere i, at barnet får et forkvaklet forhold til mad og risikerer at blive overvægtig som voksen. Det er ret vildt – men ikke desto mindre rigtigt.

Børn skal ikke vide, hvor mange kalorier, der er i havregryn!

Hvis madens kvalitet er god og varieret nok, vil dette have en langt større sundhedsmæssig betydning, end om havregrynskålen indeholder 40 eller 60 g. For kalorier optages forskelligt i kroppen og en kalorie er ikke bare en kalorie. Lad mig komme med et par eksempler:

FIBRE
Ungerne har mandler med som mellemmåltid svarende til 100 kalorier, men barnet optager kun 80 af kalorierne. Fibrene i mandlerne forsinker optagelsen af de 100 kalorier, der er til rådighed i blodbanen, mens de resterende 20 kalorier optages af tarmens bakterier. Fordi en kalorie ikke er en kalorie.

PROTEINER
Ungerne er på farten hele dagen og bruger deres muskler ved leg og fysisk aktivitet. Børns muskler og væv er under konstant udvikling og opbygning, og her spiller proteiner en vigtig rolle, for proteiner er en vital del af børns vækst. Det er sjældent, at børn spiser for lidt protein, men hvis du er i tvivl, om indtaget er for lavt, kan du skrue op for de virkelig gode proteinkilder som fisk, æg og bønner.

Gode proteinkilder forlænger også mæthedsfornemmelsen, da kroppen bruger dobbelt så meget energi på at omsætte protein, som den gør på at omsætte kulhydrat.

Lidt forenklet sagt vil 10 kalorier fra kulhydrater blive omsat dobbelt så hurtigt i kroppen, som 10 kalorier fra gode proteinkilder. Og dermed vil vores unger blive hurtigere sultne, hvis de spiser kalorier fra hurtigt optagelige kulhydratkilder frem for proteiner. Fordi en kalorie ikke er en kalorie.

KULHYDRATER
Selvom proteiner forlænger mæthedsfornemmelsen i forhold til kulhydrater, skal vores unger altså også have kulhydrater – basta! Det skal blot være de rigtige, for hjernen og musklerne arbejder nemlig bedst, når der tilføres kulhydrater igennem dagen. Så hvis kosten er fattig på kulhydrater, er det ikke så mærkeligt, hvis ungerne bliver trætte, når eftermiddagen kommer.

Gode, eller komplekse, kulhydratkilder, som de også kaldes, er f.eks. fuldkornsrugbrød, havregryn og frugt, der, ligesom proteiner, forlænger mæthedsfornemmelsen i forhold til de hurtige og simple kulhydrater som slik, kager, sodavand og juice.

Kalorierne fra de hurtige kulhydrater løfter blodsukkeret og gør, at ungerne efter meget kort tid bliver sultne igen, hvorimod kalorierne fra de komplekse kulhydrater, som er fyldt med sunde fibre, gør blodsukkeret stabilt og holder sulten fra døren i længere tid. Fordi en kalorie ikke er en kalorie.

FEDT:
Omega-3 fedtsyrer er gode for ungernes sundhed og i særdeleshed for hjertet. Det samme gælder f.eks. ikke for kalorier fra transfedtsyrer, som tilstopper blodårerne, hvilket kan fører til problemer med hjertet. Fordi en kalorie ikke er en kalorie.

Fra 108 til 72 kilo – uden at tælle kalorier

Selvfølgelig skal vi forældre være opmærksomme på, hvordan vores unger spiser, men jeg lover dig, at hvis maden er af god kvalitet, sund og varieret, er kalorietælling spild af tid og formodentlig også til stor irritation for både dig og dit barn.

Og så tilbage til Sofie. Da jeg mødte hende og hendes familie første gang fortalte Sofie mig, at hun kunne gå en hel dag uden at spise noget – blot for at spare på kalorierne. Og når eftermiddagen så kom, gik hun amok i store mængder mad, slik og sukkerholdige drikke. Derfor skulle tankegangen og spisevanerne ændres hos Sofie og hendes familie, og en ting var helt sikkert: Kalorietælling var ikke en del af løsningen.

Sammen med Sofie og hendes familie fjernede vi alt det usunde fra skuffer og skabe, så der ikke var søde sager i huset, når trangen meldte sig. Og sammen ændrede vi hele familiens kostvaner, så kosten blev sund, varieret og med masser af fisk, fuldkorn og grøntsager. Uden at tælle en eneste kalorie.

Sofies historie er bare en af mange der beviser, at du ikke behøver at tælle kalorier for at leve sundt og heller ikke for at smide et par kilo eller, som Sofie, 36 kilo.

De gode tommelfingerregler

  • Vær det gode forbillede – og drop mad- og kaloriehysteriet
  • Sørg for, at ungerne spiser tre hovedmåltider, suppleret af tre til fire mellemmåltider.
  • Aftenmåltidet må gerne være lidt større end morgen- og frokostmåltidet.
  • Lad ungerne smage på nye fødevarer, så ofte det kan lade sig gøre. Og husk at omtale maden positivt og selvfølgelig selv smage med.
  • Hvis vi skal tælle noget som helst, er det nok bedre at tælle antallet af teskefulde sukker, vi spiser, fremfor at tælle kalorier…

 Jeg håber, at ovenstående kan være med til at fjerne fokus på kalorietællingen i særligt børnefamilier. Giv i stedet dine ungerne et sundt og naturligt forhold til mad – og mest af alt: Masser af kærlighed!

Og har du spørgsmål eller kommentarer, er du altid velkommen til at kontakte mig på info@pernielsen.com.

Med venlig hilsen
Per

Du kan læse mere om Per på pernielsen.com

 

Dette indlæg er skrevet i kategorien Nyheder. Du kan bookmarke siden ved at klikke her.